София, 27 октомври 2009 г. Бирата не е виновна за напълняването и «биреното коремче». Противно на широко разпространеното мнение, че от пивото се пълнее, вече има научни доказателства, които опровергават това твърдение. Бирата не съдържа мазнини и холестерол, а ниското съдържание на прости захари и алкохол я прави една от най-ниско калоричните напитки. За сравнение, в 100 г светло пиво се съдържат 43 калории, а в безалкохолната бира - едва 18. В същото количество трапезно вино те са 84, в спиртните напитки – 250, в ликьорите - 320. Според диетолозите причина за „коремчето” е не напитката, а придружаващите я висококалоричните и богати на мазнини храни.
Учените са категорични, че влияние върху теглото оказва и моделът на пиене. Едно от изследванията в тази насока доказва, че рискът от затлъстяване е с почти 30% по-нисък при хората, които умерено консумират пиво ежедневно, в сравнение с тези, които изпиват същото количество, но за по-кратък период от време.
Тези и други коментари за пивото, основаващи се на 142 научни публикации, са включени по инициатива на „Пивоварите на Европа” в специализирана брошура за ефекта от умерената консумация на бира. У нас българското издание ще бъде разпространено през ноември от Съюза на пивоварите, включително и на сайта www.pivovari.com.
„Желанието ни е да предоставим научнообоснована информация, за да запознаем потребителите с полезния ефект от умерената консумация на бира. Единствено при това условие тя не само не представлява риск за здравето на възрастните, а дори е полезна”, коментира Владимир Иванов - председател на Съюза на пивоварите в България. „Включените в брошурата данни и научни заключения нямат за цел да насърчат въздържателите да консумират бира от здравни съображения. Ние подчертаваме, че върху здравословния начин на живот ключово влияние оказват и редица други фактори: режим и начин на хранене, спортуване, почивка, семейство, приятели, работна среда и пр.”
Изданието представя на достъпен за масовата публика език нови факти за позитивното въздействие на пивото върху различни страни от здравословния стил на живот на хората в зряла възраст. Сред основните от тях са доказателствата, че съставките на бирата намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет, остеопороза, деменция, камъни в жлъчката, болест на Паркинсон, метаболитен синдром и др.
По данни на Световната здравна организация (СЗО), допустимата дневна доза алкохол за жените е 0,20 г., които се равняват на 0, 5 л бира (стандартна бутилка), а за мъжете - 0,40 г. алкохол, т.е. две бутилки пиво.
Проведени са множество изследвания, които се опитват да сравнят ефекта от консумацията на бира, вино и спиртни напитки, за да се установи дали те имат еднакво влияние за намаляване риска от исхемична болест на сърцето - по данни на СЗО - до 30% средно. Учените стигат до заключението, че очевидно превантивното въздействие се дължи на самия алкохол.Изследванията на населението показват, че напитката, която най-масово се консумира в съответния регион, „демонстрира” и най-голям положителен ефект. В Германия и Чехия например, медицинските тестове потвърждават благотворното влияние точно на пивото. |